340 km/h a stále na zemi

K 898/895: Chua-šan (21:28) – Wu-čchang (10:29)
G 1147: Wu-chan (14:40) – Cheng-jang (17:00)
K ???: Cheng-jang (12:15) – Kuej-lin (20:10)
Bus: Kuej-lin (21:00) – Jang-šuo (22:20)

Wu-chan je obří metropole, která vás překvapí ani ne tak devíti miliony obyvatel, jako svoji rozlohou. Město vzniklo srůstem tří měst Wu-čchang, Chan-kchou a Chan-jang a společný název Wu-chan byl vytvořen typicky po čínsku z jejich počátečních slabik.

Všechna tři města mají svá vlastní nádraží a spolu se stavbou nové vysokorychlostní trati do Kantonu zde vzniklo i Krásné Nové Nádraží (KNN), nacházející se v pustině asi 20 km vzdušnou čarou od centra. Z Ošklivého Starého Nádraží (OSN) ve Wu-čchangu se sem cestující dopraví Krásným Novým Metrem. Lonely Planet uvádí, že nová linka metra se má otevírat společně s KNN. Internetové zdroje a pán ze 61. sedadla tvrdí, že metro i KNN bude otevřeno v létě 2010. Mapa Wu-chanu koupená na nádraží ukazovala linku metra jako hotovou, ale KNN a rychlotrať ještě ve výstavbě. Realita je taková, že KNN již stojí, ale metro zdaleka ještě ne, a cestující se musí z OSN na KNN dopravit autobusem. Zastávka autobusu u OSN je dovedně skrytá, nijak speciálně neoznačená, náš bus se prodírá městskými zácpami asi hodinu a půl, takže i přes tříhodinovou rezervu na přestup nám zamýšlený rychlovlak ujel. Škoda, že takto progresivní dopravní koncepci mají jen v Číně a u nás v Brně se ji těžko dočkáme.

KNN je stavěné v typicky čínském megalomanském stylu a půlka nádraží ještě není dohotovená, a tak chvíli bloudíme staveništěm v místech, kde by podle šipek měl být příchod k nástupištím. Tím však trable končí a my se náhle ocitáme v jiném světě. Čínské dráhy se zřejmě snaží ukázat evropským šotoušům své rychlovlaky v tom nejlepším světle, a tak se poprvé v Číně cítíme jako praví VIP sáhibové. Ajznboňák ve slušivé uniformě nás ochotně směruje k čekárně a jeho dva kolegové řeší přebookování lístku na pozdější vlak. Lístek nám v pokladně přebookovali bez jakéhokoliv stornopoplatku(!) a po nalezení volných míst v následujícím vlaku si nás přebírá slečna průvodčí a odvádí nás od turniketů k vlaku.

Na nástupišti již čeká Siemens Velaro CRH3C, známý z německých ICE3, ovšem v modrobílém nátěru a rozšířený na čínský průjezdný profil. Usedáme na přední sedadla prvního vagónu a mezi námi a strojvůdcovskou kabinou je jen prázdný VIP oddíl. Což je pochopitelné, když uvážíte, že normální jízdné v rychlovacích je zhruba čtyřikrát dražší nežli v normálním rychlíku (typ K, T, Z) a ve VIP oddílu zaplatíte ještě o polovinu více. Mnoho Číňanů také protestovalo, když po čínské železnice po otevření rychlotrati zrušily 13 klasických vlaků mezi Wu-chanem a Kantonem a nepřímo tak donutily používat drahé rychlovlaky. Osobně však vnímám příjemnou změnu, že volná místa v rychlovlacích jsou regulována cenou a ne ochotou kaštanstva čekat nekonečné fronty u pokladny. (Vím, typická neschopnost západního turisty oprostit se od prohnilého euroamerického kapitalistického smýšlení. Popelník jsem na hlavu již otočil.)

Vlak se rozjíždí a na displeji nad dveřmi svižně naskakují čísla udávající aktuální rychlost. Trať vede v 70% na estakádách a v tunelech, ani nestíháme sledovat krajinu kolem. Displej se zastavuje na 340 km/h, nejvyšší rychlost na světě, kterou dosahují vlaky v pravidelném provozu. Update 2011: Dnes už dokonce rychlost, kterou žádný vlak nedosahuje. Čínské železnice letos z úsporných důvodů zpomalily rychlovalky na 300 km/h.

Oproti evropským rychlovlakům udržujeme maximální rychlost prakticky během celé jízdy. Pravda, je to vykoupeno dvěma věcmi. Čínské rychlovlaky nezajíždějí do měst a staví na vlastních nádražích vzdálených mnoho kilometrů od centra. Přestup na MHD, nedejbože na normální vlaky, je pak zdlouhavý a nejistý (Viz naše wu-chanská anabáze). Druhý problém je subtilnější a všimnete si ho, jen když pozorně sledujete nejbližší okolí tratě. Políčka, rybníky a nezřídka i celé vesnice rozčíslé rychlotratí napůl, ukazují, že soukromé vlastnictví se i zde řeší rychle stručně po soudružsku. Český institut znárodnění vyvlastnění ve veřejném zájmu je v Číně doveden do dokonalosti – veškeré pozemky vlastní stát a obce a soukromým osobám je pouze propůjčují. Evropští salónní levičáci, kterým nejde o jejich dům, samozřejmě tleskají, jak progresivní Čína oproti zastaralé Evropě může snadno a rychle stavět infrastrukturu, bez handrkování s tisíci majitelů pozemků. Ti, o jejichž bydlení se jedná, už tak nadšení nejsou a občas se někdo vzbouří.

Kvůli zmeškanému vlaku jsme dojeli do Cheng-jangu až odpoledne, což znamenalo buď jet dál nočním vlakem, arciť v sedě nebo na stojáka, protože volná lůžka na dnešní den jsou beznadějně vyprodána. Anebo přespat v Cheng-jangu a jet až ráno.

Cheng-jang je město na důležitém železničním uzlu a jeho jediná zajímavost je, že není vůbec ničím zajímavé. Díky tomu ho turisté míjejí, čímž z Cheng-jangu dělají na druhý pohled velmi zajímavé echt čínské město. Pár luxusních mrakodrapů a spousta omšelých hranatých bytovek. Dráty a prádelní šňůry natažené všude možně. Služby a ceny šité na míru Číňanům, nikdo zde nemluví jinak než čínsky a Evropan je zde zhruba tak častý jako pruhovaná žirafa.

Z Cheng-jangu do Kuej-linu jedeme po „lokálce”, což v čínském pojetí znamená neelektrifikovanou jednokolejku s nanejvýš jedním nákladním vlakem za hodinu. Osobní doprava je tu vcelku silná, jelikož Kuej-lin je oblíbené místo čínských turistů. Rychlost se pohybuje mezi 60 a 80 km/h, takže vzdálenost, kterou jsme včera překonali za 3 hodiny, dnes jedeme celý den.

  • Jízdenky na rychlovlaky seženete i v běžných pokladnách, musíte však uvést přesný název výchozí a cílové stanice, jelikož rychlovlaky staví obvykle na jiných nádražích než normální vlaky. Nádraží pro rychlovlaky se většinou skládají z názvu města a světové strany (např. Cheng-jang-tung = Cheng-jang západ) Naopak na rychlovlakových nádražích seženete jízdenky jen na rychlovlaky.
  • Bus z Kuej-linu do Jang-šua stojí 15 ¥, i když se bude průvodčí dušovat, že to je více.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>