Cirkus Teracotto a faktor Nahůl

2670: Si-an (20:46) – Chua-šan (22:36)

Čína během svojí historie vystřídala šest hlavních měst a Si-an je jedno z nich. Jako jedno z mála čínských měst si zachovalo městské hradby. Tedy přirozeně, ty původní hradby byly během kulturní revoluce v Zájmu Lidu zbořeny, aby je na sklonku 80. let v Zájmu Lidu opět rekonstruovali. S historickou autenticitou si čínští stavitelé nikdy nedělali těžkou hlavu, a tak před nádražím se skví v hradbách skoro 100 metrů široké klenuté podjezdy, aby nádraží nebylo tak odříznuté od města.

Na parkovišti vlevo od východu z nádraží stojí hromada autobusů a nadháněčů prezentující ten svůj Pravý a Nejlepší Autobus k Terakotové Armádě, a tak zanedlouho jedeme. Cesta trvá hodinu a půl, z čehož hodinu trvá vymotání se z města v místních neutuchajících zácpách.

Terakotová armáda ležela 2200 let skrytá v podzemní kryptě, než na ni v roce 1974 náhodou narazili sedláci hloubící studnu. Měli štěstí že kryptu neobjevili před pár lety, jinak by se i terakotová armáda stala jistě v Zájmu Lidu obětí kulturní revoluce. Dnes není po vesnici a studně ani památky a na louce vyrostlo rozsáhlé turistické městečko plné restaurací, muzeí, infocenter a všudypřítomných stánků, kde si můžete koupit Zaručeně Pravé zmenšeniny terakotových soch. Davy turistů jsou o trochu menší, než jsme se obávali, také proto že celý areál je neskutečně roztahaný. 95% turistů tvoří Číňané, což je během naší cesty Čínou vzácností (obvykle je to kolem 99%).

Krypty jsou dnes všechny otevřené a jednotlivé jámy jsou označené jednoduše Jáma 1, Jáma 2 a Jáma 3. Doporučujeme je navštívit odzadu. V třetí jámě příliš soch není a i ty jsou většinou rozbité. Druhá jáma je již jiné kafe a první jáma je zlatý hřeb na konec. Tam teprve uvidíte ty klasické zástupy vojáků, z nichž opravdu každý má jiný obličej.

Ceny čínských suvenýrů jsou smluvní, tudíž o vše se smlouvá. Kdo nesmlouvá, bude oškubán. Definujme si faktor nahůl jakožto poměr mezi prvně nabízenou a skutečnou cenou suvenýru. V Kyrgyzstánu se nahůl pohybuje mezi 1.5 až 2. V tibetských obchodech na hlavní třídě v Sia-che už často přesahuje trojku. Obojí pak válcuje prodavač terakotových sošek s nahůlem 5. Kdybychom nenavštívili muslimskou čtvrť v Si-anu, nikdy bychom nevěřili, že někdo může mít nahůl i 10. Muslimové jsou vskutku zdatní obchodníci, jejich čtvrť je jednou obří tržnicí a naučíte-li se hrát smlouvací hru, užijete si nákup jako nikde jinde a nakoupíte velmi levné suvenýry. Poradíme vám pár dobrých tipů:

  1. Předražují úplně všichni kromě vlaků, městských autobusů a státních institucí (ty posledně jmenované sice předražují také, ale tam vám není smlouvání nic platné)
  2. Odmítnete-li prvně nabízenou částku, většina prodavačů vás vyzve, abyste sami nabídli cenu. Je chybou nabídnout cenu, která se vám zdá adekvátní. Musíte nabídnout výrazně nižší cenu a pak velkomyslně přihazovat nahoru, zatímco prodavač postupně ubírá. Někde na půlce cesty se sejdete.
  3. Pamatujte, že řeknete-li jednou cenu, už z ní nemůžete jít dolů.
  4. Nedávejte najevo moc velký zájem o kupovanou věc. Tvařte se, že nemáte zájem, odcházejte pomalu od stánku a sledujte, jak prodavač za vámi vykřikuje stále nižší ceny.
  5. Pokud prodavač řekne, že tohle je opravdu konečná cena, znamená to, že cena ještě zdaleka není konečná.
  6. Odmítne-li vám prodavač věc prodat, nevěšte hlavu a zkuste to u konkurence. Je možné, že ta věc má opravdu vyšší cenu, než jste si mysleli, a aspoň máte poučení pro příště.
  7. Nesmlouvejte „jen tak”, pokud o zboží nemáte zájem. Může se stát, že vaše odmítnutí bude prodavač brát jako sofistikovanou smlouvací strategii, a bude vám zboží stejně vnucovat. Nakonec třeba ještě rádi koupíte ne moc zajímavý suvenýr, který ale byl tak směšně levný.
  8. Nemějte špatné svědomí, že prodavače odíráte. Žádný prodavač vám neodsouhlasí cenu, na které by nevydělal.

Městské autobusy v Číně jezdí často, levně, pomalu a chaoticky. To, že nějaký autobus jede kolem zastávky ještě neznamená, že tam staví. Někdy staví na zastávce o pár metrů dál, někdy projíždí i několik bloků bez zastavení. Na zastávkách a uvnitř autobusů jsou občas vylepené trasy, arciže pouze v čínských znacích. Některé busy hlásí zastávky dvojjazyčně, což znamená, že po čínském hlášení se ozve Nes-tej-šen-is a opět čínský název zastávky. To, že bus z nádraží do centra jede půl hodiny vůbec neznamená, že opačným směrem jede stejně dlouho.

To poslední se nám v Si-anu vymstilo, a proto v obavě ze zmeškaného vlaku jsme nasedli do motorového tříkolkového taxíku. Ten se večerní zácpou prodíral o poznání rychleji. Čáru přes rozpočet nám však udělala lidská zácpa ve vchodu do nádraží. Čínské železnice vědí, že jejími nádražími procházejí statisíce lidí, a tak je v zájmu plynulosti usměrňují zábradlími a mobilními zátarasy, drží v čekárně odděleně pro každý vlak a vypustí na nástupiště v jeden okamžik zhruba pět minut před odjezdem. Je pochopitelné že takto vzniká spousta úzkých míst, díky čemuž jsou čínská nádraží ještě ucpanější, a tak je třeba cestující ještě více usměrňovat. Fyzici tomu říkají pozitivní zpětná vazba a běžní lidé bludný kruh.

Zkrátka jsme poprvé za cestu zmeškali plánovaný vlak, což je v Číně docela problém, protože lístky se vydávají na konkrétní vlak a volná místa na následující vlaky jsou těsně před odjezdem obvykle vyprodaná. Nakonec jsme sehnali lístek do jednoho pozdějšího couráku, ale bez místenky a na stojáka. Ze šotohlediska to přirozeně byla zajímavá zkušenost, jak se cestuje v té úplně nejlevnější třídě. Koženková sedadla v uspořádání 2+3, místo klimatizace větráky a podlaha vonící po nemytém ukrajinském představku. Všude na zemi, na kufrech, na umyvadlech a na skříních s hasicími přístroji sedí chudáci, kteří jako my měli jen stojací lístek. Pomalé rychlíky bez písmene, jako tento, jezdí ve dne v noci na trasách přes 1000 km dlouhých a snesete-li nepohodlí, můžete takto cestovat po celé Číně za velmi levný peníz. My naštěstí jedeme jen dvě hodiny do 120 km vzdáleného Chua-šanu.

  • Autobusy od nádraží k terakotové armádě jezdí za jednotnou cenu 7 ¥.
  • Zmeškáte-li vlak, můžete si v pokladně nechat proplatit neprojetou jízdenku nebo ji přebookovat na jiný vlak. Stornopoplatek je kolem 10%, nebo 5% pokud vlak ještě neodjel.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>